Sådan får du en god nattesøvn

god nattesøvn

Søvn er utroligt vigtigt for både krop og sind. Søvnproblemer kan have fatale konsekvenser for dit helbred samt medføre, irritation, træthed og stresssymptomer med sig i de vågne timer. Når du sover, falder stresshormonet og du opnår sundhedsfremmende effekter såfremt du sover tilstrækkeligt og godt nok.

Nedenfor kan du læse om hvordan du sørger for at skabe gode omstændigheder for en god nattesøvn, hvor meget du bør sove, hvordan du lettest falder i søvn samt hvad du kan gøre ved søvnproblemer.

Sørg for at skabe gode omstændigheder

En god forudsætning for en god nattesøvn skabes i omstændighederne omkring søvnen. Det være sig primært i rummet hvor du sover samt i forhold til de remedier der anvendes. Det gælder om at skabe et soveværelse der er til at sove i og ikke andet. Det skal fx ikke indeholde nogen forstyrrende elementer der får dig til at tænke på noget andet end at sove.

Rummet skal samtidig være rart. Sørg for at have en god seng med madras der passer til dine behov. Anskaf dig en stor seng med plads til dig selv og en eventuel partner og børn. Alle har krav på at ligge godt og med en stor seng kan det ikke gå helt galt. Find en stor seng på denne hjemmeside.

Gode omstændigheder for nattesøvnen kan ligeledes skabes ved at have et køligt soveværelse samt mørklægningsgardiner så unødigt lys ikke bliver generende for nattesøvnen.

Få tilstrækkeligt med søvn

For at føle at du har haft en god nattesøvn, må du sørge for at sove tilstrækkeligt. En tommelfingerregel er at de fleste voksne mennesker har behov for 7-8 timer pr. nat for at være veludviklet. Det tyder dog på at nogen har et mindre, og andre et større, søvnbehov. Det gælder dog om at få nok søvn hver nat, samt at opretholde en stabil døgnrytme ugen igennem så vidt det er muligt. Altså gå i seng og stå op på samme tid hver dag.

Sørg for at være træt nok

Det er nemmest at falde i søvn, hvis man er træt nok. Jo mere træt du er, jo bedre vil du også sove natten igennem samt have mindre risiko for unødige opvågninger. At være træt nok kan fx opnås ved at dyrke motion eller anden fysisk aktivitet før sengetid eller nogle timer før. Dertil kommer at du helst skal undgå kaffe og andre koffeinholdige drikke timerne op til sengetid.

Gode råd ved søvnproblemer

Hvis du generelt lider af søvnproblemer og du både har prøvet en stor seng, et dejligt soveværelse, masser af motion og alt det andet, så må du se nye veje. Du kan fx overveje at prøve mindfulnessøvelser som kan findes online. Derudover kan du forsøge dig med meditationsmusik for at slappe bedre af ved sengetid. Hvis intet af dette ser ud til at virke og søvnkvaliteten fortsat er i bund, bør du konsultere din læge og tale om sovemedicin. Det bør være sidste udvej, men kan være gavnligt for nogen for at få sovet nok.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alt indhold på denne side er betalt eller sponsoreret.
Vi bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen på siden. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Vi gør dig opmærksom på, at indlæg på denne hjemmeside er betalte eller sponsorerede af samarbejdspartnere.

Close